Adağın Şartları Nelerdir ?
Adağın İslâmî hükümlere göre geçerli olabilmesinin bazı şartları vardır. Bunlar aşağıda sıralanmıştır;
- Adağı adayanın akıllı, bülûğa ermiş yani ergin olması gerekmektedir. Adağı adayan kimsenin akıl hastası olmaması, çocuk yaşta olmaması gerekmektedir. Ergenlik çağına ulaşmamış olanlar ve delilerin yaptığı adakların yerine getirilmesi zorunlu değildir.
- Adanan ibâdetin cinsinden mutlaka bir farz veya vâcibin olması gerekir. Örneğin "beş gün oruç tutacağım.", "Şu kadar namaz kılacağım.", "Kurban keseceğim.", diye adak adamak câizdir ve böyle bir adak sahih olmaktadır. Lakin "Filan hastayı ziyâret edeceğim", "Aldığım malları sermayesine satacağım", demek adak olmaz.
Dolayısıyla Allah rızası için adanan ibâdetin cinsinden farz ve vâcip olmayan hattâ İslâm dininde yapılması uygun olmayan, İslâm'ın emretmediği kötü geleneklerden ibaret olan türbelere veya yatırlara mum yakmak, bu yatırların uğruna bir şeyler yapmak, yatırlara bazı eşyalar adamak câiz olmamakla birlikte bu gibi adaklar kesinlikle haramdır .
- Adanan ibâdet o anda veya gelecekte yapılması farz olan bir ibâdet olmamalıdır. Örneğin 'şu işim olursa sabah namazını veya ikindi namazını kılacağım', veya 'Ramazan'da oruç tutacağım', veya zengin olduğu halde 'Kurban bayramında kurban keseceğim' gibi adaklar sahih adaklar değillerdir. Çünkü bu gibi ibâdetler zaten farz veya vâcip ibâdetler olup yerine getirilmesi gereken ibâdetlerdir.
- Adanan ibâdet ayrıca bir farz veya vâcip bir ibâdete sebep ve zemin türünden olmamalıdır. Mesala, abdest almayı veya tilâvet secdesi yapmayı adamak sahih bir adak değildir. Zira bu gibi ibâdetler farz olan ibâdetlere vesiledir, onun için adak olmaz.
- Adanan adak Allah'ın razı olmayacağı gibi günah özelliği taşıyan türden de olmamalıdır. Örneğin "Şu işim olursa kendimi Allah rızası için kurban edeceğim" diyerek bir adakta bulunmak geçerli olmadığı gibi haramdır. Lakin aslında İslâm'ın emrettiği bir ibâdet iken yine İslâm'ın başka bir sebepten dolayı yasakladığı bir ibâdet türü ise geçerli olur. Meselâ bir kimsenin Ramazan Bayramı'nın birinci gününde veya Kurban Bayramı'nın ilk üç gününde oruç tutmayı adaması sahih bir adaktır. Ancak bu günlerde oruç tutmak haram olduğu için, başka bir zamanda bu adağını kaza eder.
- Adanan şeyin yerine getirilmesi mümkün olmalıdır. Meselâ geçen falan günde yahut falanın geleceği günde oruç tutmak gibi. Geçen bir gün geri gelmeyeceği gibi, falan kimsenin gece veya gündüz zeval vaktinden sonra gelmesi halinde artık oruç tutulamayacağı bellidir. Çünkü oruç gündüz tutulduğu gibi fecirden başlanması gerekir. Dolayısıyla böyle bir adak olmaz.
- Adanan şey bir malın sadaka* olarak verilmesi ise, adanan mal adağı yapanın malından ve servetinden fazla olmamalıdır. Çünkü adağı yapan kimse ancak mal varlığı kadar bir tasaddukta bulunabilecektir. Ayrıca başkasının malını tasadduk etmeyi adamak da câiz değildir.